Kuntoutuskeskus: käytössämme on seitsemän eri tuolia eri yksiköissämme

Kuntoutuskeskus: käytössämme on seitsemän eri tuolia eri yksiköissämme

Meillä on käytössä seitsemän tuolia eri yksiköissämme. Kolme tuolia on  ikääntyneiden asumispalveluyksikössä, kaksi kuntouttavassa päivätoiminnassa ja kaksi akuutilla perusterveydenhuollon sairaalaosastolla. Käytössämme on myös yksi patja kotikuntoutuksessa.

Kokemuksemme ovat, että muistisairaat ovat rauhoittuneet ja nukkuneet levollisemmin. Kokeilemme tuolia aina yhtenä rauhoittamismenetelmänä, mikäli ikääntynyt on levoton ja/tai nukahtaminen on vaikeaa. Näihin tuoleihin ei tarvitse käyttää mitään itsemääräämisoikeutta rajoittavaa esim. vyötä, sillä tuoli rauhoittaa jo itsestään. Mikäli tuoliin meneminen on haastavaa, saa asukkaan siihen tarvittaessa myös nostimen avulla. Tuolin saa säädettyä niin mukavaan asentoon, että siinä on turvallista olla. Myös omaiset ovat myös kokeneet tuolit erinomaiseksi osaksi yksikön tarjoamaa palvelua, joten se on lisännyt myös positiivista mielikuvaa meistä.

Kuntouttavassa päivätoiminnassa tuolia käytetään myös rentoutumiseen ja palautumiseen esim. kuntosaliharjoituksen jälkeen. Kotikuntoutus on käyttänyt patjaa kotona asuvilla ikääntyneillä tukemaan kuntoutusta.

Akuuteilla osastoilla tuolia on käytetty alkoholikatkaisuhoitopotilailla samalla, kun he ovat tulleet hakemaan korvaushoitoa tai osana heidän osastolla tapahtuvaa hoitojaksoa, tällöin rauhoittumiseen. Toki kaikille muillekin potilaille tuoleille on vapaapääsy, mutta toisinaan sairaalan potilailla on akuutteja infektioita, jotka voivat olla esteenä tuolin käytölle. Toinen sairaalaosaston tuoleista sijaitsee palliatiivista ja saattohoitoa tarjoavalla osastolla, jolloin tuolia on käytetty myös rentoutumiseen ja tukemaan kivunhoitoa.

Henkilöstön on annettu käyttää tuoleja ja patjaa silloin, kun ne eivät ole asiakkaiden käytössä ja työajan ulkopuolella. Monet ovat hyötyneet tuolien käytöstä siten, että yöunet ovat olleet yhtäjaksoisempia. Toki tuolin avulla saa välittömän rentoutuksen. Tuolit ovat herättäneet kiinnostusta myös muissa työntekijöissä, joten tuolien voidaan katsoa lisäävän työhyvinvointia.

Tuolien käytöstä on tehty opinnäytetyö, näitä olisi hyvä saada lisää ja aktivoida tuolien suhteen opiskelijayhteistyötä entisestään.

Tuolien materiaali (pyyhittävä keinonahka) ja liikuteltavuus (pyörät alla) on koettu hyväksi. Tuolin värin saa sovitettua muuhun sisustukseen sopivaksi. Lisäksi helppous ottaa appi käyttöön useassa puhelimessa mahdollistaa tuolin itsenäisen käytön esim. asiakkaan tai omaisen toimesta. Osassa tuoleissamme on myös teline tabletille sekä kuulokkeet, joista tulee rauhoittavaa musiikkia. Tämä on koettu hyväksi, muttei ole välttämätöntä. Tuoli ja patja ovat helppokäyttöisiä eivätkä vaadi pitkäkestoista käyttökoulutusta, vaan nopea perehdytys riittää. Toki kirjaaminen ja yleensäkin seuraaminen/arviointi on tärkeää, jotta löydetään asiakkaalle sopiva ohjelma.

Neurosonic on ollut vuosien ajan hyvä ja luotettava yhteistyökumppani, jonka puoleen on voinut kääntyä missä tahansa asiassa, esim. mikäli tuolien käytössä on tullut vastaan haasteita. Nämä ovat liittyneet useisiin käyttäjiin esim. kadonneiden johtojen ja tablettien suhteen. Tuoleja itsessään ei ole tarvinnut korjata, vaan ne ovat toimineet hyvin.

 

Hannele Patjas
Palveluyksikköpäällikkö
Läntinen sairaala-alue
Sairaalapalvelut, Ikääntyneiden palvelualue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue